www

Diplomske predstave Instituta za umetničku igru

Na sceni “Raša Plaović” Narodnog pozorišta u Beogradu 25. i 26. juna 2017. premijerno će biti izvedena diplomska predstava odseka Klasičan balet i Pedagogija klasičnog baleta u klasi Liane Dorine Iancu i diplomska plesna predstava Nušić Triptih u izvođenju i koreografiji prve generacije studenata Instituta za umetničku igru svih odseka i u koreografijama dva najznačajnija i respektabilna domaća i evropska koreografa, Isidore Stanišić (Srbija) i Mačeja Kuzminskog (Poljska), s početkom u 20.30 časova.

Diplomska predstava koja će biti izvedena 25. juna s početkom u 20.00 časova prikazaće studente u delovima iz baleta: Buđenje flore, Esmeralda (Pas de six), Karmen, Don Kihot, u izvođenju Mile Stijak, Marije Vučenović, Jelene Stoisavljević, Mirjane Davidovac, Nastasje Ivetić, Marije Trifunović, Milane Mitrović i Miloša Živanovića.

Na istoj sceni 26. juna s početkom u 19.30 časova predstaviće se finalisti i nagrađeni studenti ovogodišnjeg Festivala koreografskih minijatura u svojim koreografijama: Milica Cerović, Đurđija Jelenković, Nastasja Ivetić i Luka Stojković.

Nakon pauze s početkom u 20.30 časova biće izveden projekat Nušić Triptih koji je sačinjen iz tri savremene plesne koreografije koje predstavljaju istraživanje umetnika u preoblikovanju dramskog teksta, jednog od najznačajnijih komediografa Branislava Nušića, u savremene izvođačke umetnosti.

Rukovodeći se temama koje je Branislav Nušić u svojim delima obrađivao na jedinstven način, koreografi će u svojim delima preispitivati odnose koji se tiču svakodnevice savremenog društva, malograđanskog duha, amoralnosti i laži, korumpiranosti, koristoljublja, neukusa, neprilagođenosti i nesigurne egzistencije.  Svaki koreograf ponaosob će istražiti adekvatan scenski izraz i igrački vokabular koji na najdirektniji način komunicira sa paradoksom savremenog sveta i ukazuje na aktuelnost tema koje je Nušić obrađivao u svojim delima.

“Moj humor izazivajući smeh na usnama ublažava surovost života.”

Branislav Nušić

U sva tri dela publici će se predstaviti igrači: Andreja Simić, Maja Marković, Katarina Stojković, Mila Stijak, Katarina Bućić, Branko Mitrović, Marija Vučenović, Vladimir Čubrilo i Tamara Pjević (alternacije Ana Obradović, Boris Vidaković i Nikolina Milošević).

Projekat su podržali Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Fondacija Nušić, Narodno pozorište u Beogradu, Festival Ohridsko leto, Nišville Jazz Festival i BELEF.

Gospodin Ministarka

Koreografija i igrači: Katarina Bućić, Katarina Stojković, Marija Vučenović, Mila Stijak, Vladimir Čubrilo i Maja Marković (alternacije Ana Obradović, Luka Stojković i Nikolina Milošević);

Muzika: Željko Ninić

Kostim: Snežana Аrnautović Stjepanović

Ministarka elegična poema

U mnogim rediteljskim tumačenjima ONA je bila povod za kalambursko viđenje palanačke pokondirene tikve. Međutim, iza karikature kojom je predstavljena krije se tema socijalno društvenog značaja: šta, kako i zašto? dolazi do, može se reći, nasilne transformacije jednostavne, moralne ispravne ličnosti u smešno žalosnu preciozu. Obilje vodviljskih obrta površnom komičnošću zamagljuje stvarni lik osobe istrgnute iz sopstvenog intimnog patrijahalnog sveta, koja se ne snalazi u novonastaloj situaciji društvenog licemerja i želje za vlašću.

Ožalošćena porodica

Igraju: Andrea Simić, Katarina Bućić, Marija Vučenović, Branko Mitrović, Mila Stijak, Katarina Stojković, Maja Marković, Tamara Pjević, Vladimir Čubrilo, (alternacije Ana Obradović, Luka Stojković i Nikolina Milošević);

Muzika: Darja Janošević;

Kostim i scenografija: Snežana Arnautović Stjepanović

Ožalošćena porodica – za sva vremena

U ovom delu akcenat je na skrivenoj pohlepi u Ožalošćenoj porodici. U vremenu Nušićevog stvaralaštva pohlepa je bila smatrana amoralnom i dobro skrivena licemernim normama malograđanskog društva. S erozijom moralnih normi savremenog sveta ona postaje opravdanje za lični prosperitet, jer cilj opravdava sredstvo. Centralna tema plesnog tumačenja ovog dela je inverzija moralnog kodeksa odnosno kako je Rest in piece postalo Rest in style.

Hotel Excelsior

Koreografija: Mačej Kuzminski;

Igraju: Andrea Simić, Katarina Bućić, Marija Vučenović, Branko Mitrović, Mila Stijak, Tamara Pjević (alternacije Ana Obradović, Luka Stojković i Nikolina Milošević );

Muzika; razni autori;

Kostima i scenografija: Snežana Arnautović Stjepanović

Varijacija na temu Nušićevog Pokojnika

Šta se dešava u porodici i s njom, kada njen predator odluči da umre?

Pavle, nemoćan da reši goruće probleme i nedoumice u odnosu s društvom i sopstvenom ženom odluči da nestane, odnosno da se proglasi mrtvim. Skriven u sobi Hotela Excelsior prati transformaciju porodice koja se od prividno moralne građanske pretvara u grabežljivu družinu tipičnu za zemlje u tranziciji. Da li se to zaista dešava ili je samo njegov fantazmagoričan san? Da li će zauvek ostati skriven i iz daljine posmatrati promene društva tugujući za svetom koji je mislio da poznaje? Ili je cela ujdurma bila povod da se razvede od Rine?

Branislav Nušić (20. oktobar 1864, Beograd – 19. januar 1938, Beograd) je bio srpski književnik, komediograf, pisac romana, drama, priča i eseja, začetnik retorike u Srbiji i istaknuti fotograf amater. Takođe, je radio kao novinar i diplomata. Najznačajniji deo njegovog stvaralaštva su komedije, od kojih su najpoznatije: Gospođa ministarka, Narodni poslanik, Sumnjivo lice, Ožalošćena porodica i Pokojnik. Osim što je pisao za pozorište, radio je kao dramaturg ili upravnik u pozorištima u Beogradu, Novom Sadu, Skoplju i Sarajevu. Bio je izabran za predsednika Udruženja jugoslovenskih dramskih autora i člana Srpske kraljevske akademije. Nušićeva dela su od 1950. do danas adaptirana u pedesetak bioskopskih i televizijskih filmova.

Cilj projekta je novo tumačenje Nušićevih najznačajnijih dela jezikom savremene umetničke igre i po prvi put postavljanje dela Ožalošćena porodica, Gospođa Ministarka i Pokojnik u savremenom plesnom teatru.

Isidora Stanišić rođena je 14. 8. 1975. u Beogradu. Završila je Baletsku školu Lujo Davičo u Beogradu kao đak generacije i diplomirala na Institutu za umetničku igru, odsek koreografija. Već tokom školovanja bila je angažovana u predstavama klasičnog baletskog repertoara u Narodnom pozorištu. Po završetku školovanja opredeljuje se za savremeni plesni izraz za koji se usavršava u inostranstvu kao stipendista Nacionalnog koreografskog centra u Monpeljeu, stipendista VEB DANS-a u Beču i stipendista Gete Instituta za Global Dans u Dizeldorfu. Znanje iz oblasti savremene igre nastavlja da obogaćuje pohađajući mnogobrojne radionice u zemlji i inostranstvu. Danas se savremenom igrom bavi kao igrač, koreograf i pedagog u baletskoj školi “Lujo Davičo”, Institutu za umetničku igru i Bitef dens kompaniji. Jedan je od osnivača Stanice – servisa za savremeni ples.

Mačej Kuzminski (Maciej Kuźmiński) (rođen 1985.) je debitovao kao koreograf 2009. godine. 2014. godine, kao koreograf je ostvario domaći i međunarodni uspeh kada je dobio nagradu publike na prestižnom Polish Dance Platform za koreografiju Room 40. Poznati Dance Tabs Magazine opisao je Room 40 Mačeja Kuzminskog kao savršeno premošćivanje koncepta i lepote – uz napomenu da dobro opisuje stil koreografa. Njegovi smeli radovi sa teškim i dinamičnim pokretom, predstavljeni su preko 50 puta u Nemačkoj, Izraelu, Brazilu, Austriji, Belorusiji, Ukrajini, Gruziji, Srbiji, Mađarskoj, Engleskoj i u Poljskoj. Dobitnik je više nagrada: 1. nagrada i Nagrada publike  u Hanoveru i Štutgartu, u Nemačkoj, Nagrada Scapino Ballet production, i nedavno 1. nagrada na IFMC u Vitebsku, Belorusija. Kuzminski je diplomirao na londonskom Triniti Laban konzervatorijumu savremenog plesa. Trenutno je umetnički direktor u Caro Dance Theatre u Siedlcu, Poljska.

Institut za umetničku igru

Institut za umetničku igru iz Beograda, osnovan 2014. godine, pruža prvi akreditovani visokoškolski program koji omogućava studentima školovanje u oblasti visoko profesionalne umetničke igre: klasičanog baleta i savremene igre, koreografije, baletske pedagogije i scenske narodne igre. Studijski program na ovom institutu je utemeljen na savremenom konceptu i vode ga istaknuti profesori iz Srbije kao i profesori sa Triniti Laban Konzervatorijuma iz Londona. Institut za umetničku igru organizuje osnovne i master akademske studije iz oblasti umetničke igre.

Institut za umetničku igru je do sada realizovao brojne projekte u čijem su izvođenju učestvovali studenti Instituta, a u okviru saradnje sa manifestacijama, festivalima i institucijama i na konceratima predstavili su se samostalno ili grupno, u zemlji i inostranstvu.

Institut za umetničku igru iz Beograda osnovao je 2017. novu plesnu kompaniju pod nazivom IUI Transition dance kompanija, koja se upravo predstavom Nušić Triptih premijerno predstavlja. Igrači ove kompanije ujedno dobijaju priliku da završe Master studije plesnog performansa, a budući studenti – igrači potpisuju ugovore na dve godine. Kompanija je internacionalnog karaktera sa predavačima iz inostranstva.

Photo doc. Nemanja Maraš